Tuesday 27 December 2011

SUP BELUT


Assalamualaikum dan salam sejahtera sekali lagi untuk hari ini..

Sungguhpun ramai yang tidak 'sudi' makan belut, tetapi diakui, hidupan air tawar ini kaya dengan pelbagai khasiat. Spesis belut mempunyai nilai pemakanan yang tinggi. Khasiatnya dikatakan setanding ikan tenggiri dan selar, mengandungi 18.6 peratus protein dan 15 peratus lemak.Belut juga kaya dengan lemak, kalsium, vitamin B, Vitamin D dan zat besi. Tidak hairanlah ramai yang percaya belut boleh membantu mengubati penyakit seperti buah pinggang, lelah, darah gemuruh, lemah tenaga batin dan penyembuhan luka pembedahan. Spesis ikan ini jika diamalkan memakannya selalu, dikatakan boleh menguatkan daya tahan tubuh, menormalkan tekanan darah, menghaluskan kulit, mencegah penyakit mata, menguatkan daya ingatan dan membantu mencegah hepatitis.

Hurmm..sebenarnya yus sendiri pun agak geli dengan belut ni..tapi alhamdulillah anak tekak ni boleh telan. Cuma part potong belut ni yus tak boleh buat..apatah lagi nak tengok yang hidup-hidup..uwaaaa..Semua keja ni MIL dan SIL yus yang buatkan..yus just terima yang telah dipotong dan dibersihkan. Yus cuma masak je..hehehe..Ok, jom kita layan resepi Sup Belut ni..

SUP BELUT

Bahan-bahan :

Belut - dipotong kecil dan dibersihkan dgn air asam jawa.
6 ulas bawang merah - dimayang
3 ulas bawang putih - dimayang
1 labu bawang besar - dibelah 4
2 inci halia - diketuk
2 batang kulit kayu manis
5 kuntum bunga cengkih
3 kuntum bunga lawang
4 biji buah pelaga
1 sudu kecil lada hitam
1 sup bunjut
10 biji cili padi - diketuk
garam dan gula secukup rasa
daun sup
daun bawang

Tumiskan bawang merah, bawang putih dengan kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang, buah pelaga serta lada hitam sehingga bawang garing.
Masukkan air.
Kemudian masukkan halia dan sup bunjut.
Apabila mendidih, masukkan belut.
Garam dan gula secukup rasa.
Masukkan cili padi, bawang besar.
Renihkan sup.
Hidangkan dengan hirisan daun bawang dan daun sup.


1 comment:

  1. Bagi yang membutuhkan gurita atau lobster untuk resep kulinernya, kami dari Lobstar Surabaya siap menyuplai gurita dan lobster air tawar untuk kebutuhan restauran seafood, rumah makan ikan bakar, maupun untuk konsumsi pribadi.

    HP: 085707105679, 087851343104, 031-72969303
    Lokasi: Surabaya
    http://www.lobstar.net

    ReplyDelete